Ter gelegenheid van de 60e verjaardag van 'Le Mépris' is deze legendarische film over een echtelijke breuk tussen een trotse regisseur en zijn gedesillusioneerde vrouw (Brigitte Bardot) opnieuw te zien.
De film volgt elk pijnlijk detail van een tragische liefde in ontbinding tussen een filmscenarist (Michel Piccoli) en zijn vrouw (Brigitte Bardot), die steeds meer minachting voor hem is gaan voelen. Als Piccoli bezig is de Odyssee van Homerus te herschrijven voor een in Cinecittà opgenomen verfilming door Fritz Lang (gespeeld door Fritz Lang zelf), valt Bardot voor de proleterige producent Jack Palance. Maar de film gaat impliciet ook over de traditionele clash tussen het commerciële Amerika en het artistieke Europa.
Het verhaal speelt zich af tegen de diepblauwe achtergrond van de Middellandse zee, vastgelegd in schitterende CinemaScope beelden. Bardot was gewend was aan lichte rollen, waarbij het vooral om haar uiterlijk draaide. Dat we haar ook in een serieuze rol kunnen bewonderen, speelt ongetwijfeld mee in de nog altijd voortdurende populariteit van de film.
Jean-Luc Godards subversieve intrede in de filmwereld is een verfijnd, meeslepend epos; een indringende studie over echtelijke breuk, artistieke compromissen en het filmproductieproces, met een onvergetelijke soundtrack van de meermaals bekroonde componist Georges Delerue. 'Le Mépris' is de verfilming van de roman 'Il Disprezzo (1954) van Alberto Moravia.
Ter gelegenheid van de 60ste verjaardag is nu een gloednieuwe 4K-restauratie van dit geliefde toonbeeld van de Franse Nouvelle Vague te zien. Na in première te zijn gegaan tijdens Cannes Classics op het filmfestival van dit jaar, toont deze nieuwe restauratie 'Le Mépris' in al haar adembenemende pracht. Godards kleurrijke doch weemoedige studie van de complexiteit van menselijke relaties in tijden van commercialisering keert, precies een jaar na zijn overlijden, terug in de bioscoop.
Regie: Jean-Luc Godard
Lengte: 103 minuten
Acteurs: Brigitte Bardot, Michel Piccoli, Giorgia Moll, Jack Palance, Fritz Lang e.a.